4. Did I do my best to ..

Do your best!

Als de hectiek wegebt achter kilometers asfalt en er ruimte ontstaat die niet direct in te vullen is met mobiel, iPad of tv, is reflectie voor mij een natuurlijke actie. Vaak wat achterover geleund met een wijds uitzicht, iets te drinken binnen handbereik en een ‘old school’ notitieboekje.

Uiteraard probeer ik veel van die momenten in een jaar te vinden zo ook in de zomervakantie. Terugdenkend aan de start van dit jaar. Ik las toen ‘Triggers’ van Marshall Goldsmith. Hij beschrijft een manier om persoonlijke (gewenste) gedragsverandering te realiseren via 6 Engaging Questions die je elke dag voor jezelf beantwoordt met een score tussen 0 (niet) en 10 (helemaal).

  • Did I do my best to set clear goals?
  • Did I do my best to make progress toward my goals?
  • Did I do my best to find meaning?
  • Did I do my best to be happy?
  • Did I do my best to build positive relationships?
  • Did I do my best to be fully engaged?

De vragen gaan over ‘je best doen’. Gericht op inspanning ipv op resultaat. Best leuk om over na te denken, .. wanneer heb ik nou echt mijn best gedaan,.. vind ik zelf…? Daarnaast geeft Marshall aan dat het best lastig is om de vragen te blijvenbeantwoorden. Altijd in voor een uitdaging ging ik aan de slag.

Daar ben ik het jaar dus mee begonnen. Gecombineerd met een oproep in mijn nieuwjaarswens ben ik en 15 anderen gestart met het dagelijks beantwoorden van deze 6 en eigen vragen. Via een persoonlijke excelsheet kon iedereen zijn/haar scores bijhouden. Die dagelijkse scores vormen een patroon hoe jij jezelf scoort op de betreffende vragen. Een voorbeeld kan je hier vinden.

Tip: scoor jezelf dagelijks op de vragen..

  • Did I do my best to set clear goals?
  • Did I do my best to make progress toward my goals?

Did I do my best to set clear goals?

Mijn persoonlijk doel was om in discussies die me raken, rustiger te reageren. Dat leek best ‘clear’. Ik ken mezelf als iemand die in een betrokken houding (en dan meer vanuit emotie) scherp, snel en zwart-wit kan reageren. Zowel qua stemvolume, toon en inhoud. Het gesprek stopt dan eigenlijk vrij snel. Dat is logisch want mijn reactie geeft weinig ruimte om verder te gaan. Het lucht me misschien even op, het is niet helpend om in een gesprek verder te komen.

walt 3

Door dagelijks een score te geven op dit onderwerp ontdekte ik in welke situaties, met welke onderwerpen en bij welke mensen ik deze reactie liet zien. Dat inzicht gaf mogelijkheden om de ‘clear goal’ te verscherpen. Helder werd welke omgevingsfactoren (‘triggers’) ook een rol speelden. Daarmee kon ik een potentiële situatie eerder herkennen en daarop beter voorbereid en gewenster reageren. Discussies over politieke onderwerpen als onderwijs, zorg, veiligheid komen daarmee meer op gang, ik ben rustiger en ervaar nieuwe verdieping in die gesprekken en relaties.

En jij? Heb jij een gedrag dat je wilt aanpassen? Formuleer voor jezelf jouw ‘clear goal’ en gebruik de sheet of een eigen vorm om, als start, 1 week lang je scores bij te houden.

‘Did I do my best to make progress toward my goals?’

Antwoorden laten zien wanneer ik van mezelf vind dat ik meer of minder mijn best heb gedaan. Mogelijk doordat de vragen vanuit het positieve ‘je best doen’ zijn gesteld en het om een eigen cijferscore gaat, ervaar ik in de scores geen oordeel. Bij alles onder een 10 is op de vervolgvraag ‘had ik meer mijn best kunnen doen? het antwoord ‘Ja’. Dat geeft me gelegenheid om te verkennen .. wat, hoe, waar, wanneer, met wie dan..

Daarnaast ontdekte ik, dat als ik consequent laag scoor op een vraag, ik het betreffende doel nog eens bekijk. Heb ik het voldoende ‘clear’ geformuleerd, is het wel zo belangrijk, hoe komt het dat ik blijkbaar deze paar dagen consequent laag scoor?Doordat ik het niet leuk vind om laag te scoren ontstaat actie om dat aan te pakken.

Zelfdiscipline

2 weken heb ik het zo’n beetje volgehouden. En dat viel me best een beetje tegen. Het feit dat de andere deelnemers niet heel veel langer dagelijks een score op hun vragen hebben gegeven lijkt er op te wijzen dat het inderdaad lastig is om te doen.. en ik dacht dat ik best wat zelfdiscipline bezat.

Het beantwoorden van de vragen, al is het 14 dagen geweest, was super leerzaam. De vragen gebruik ik nog steeds om dagelijks aan het eind van de dag terug te kijken. Antwoord op de vragen en het bijhouden daarvan helpt om richting te houden en aandacht te besteden aan dat wat ik belangrijk vind.

Mijn ervaring met de overige 4 vragen volgt snel

  • Did I do my best to find meaning?
  • Did I do my best to be happy?
  • Did I do my best to build positive relationships?
  • Did I do my best to be fully engaged?

Deze blog is onderdeel van mijn verkenning van de begrippen Succesvol en Gelukkig. Op successfullyhappy.nu vind je daarover meer informatie. Bij deze blog hoort ook een vlog

Ik kijk uit naar je reactie en denk graag mee over hoe jij jouw Engaging Questions kunt inzetten voor persoonlijke groei!

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail