1. Why?

START WITH WHY (Simon Sinek, TedEx)

Why Successfully Happy?

Omdat mijn doel is: het vergroten van mogelijkheden van mensen, waardoor zij zich in werk en privé, als succesvoller en gelukkiger ervaren.

Dat geldt voor mij ook

Succesvol én Gelukkig, juist de combinatie maakt het krachtig. Het één EN het ander. Een uitdaging….. Het nadenken over wat voor mij Succesvol en Gelukkig betekenen maakt de start van deze blog. Het onderwerp biedt zoveel onderdelen waardoor het prima bij mij past. Diversiteit en verbreding, samen met focus en verdieping. Energiek als ik ben en breed georiënteerd, begin ik aan het verkennen van de begrippen, de verbanden en de mogelijkheden.

 

Hoe?

Mijn werk en privé kenmerkt zich door naar mensen te luisteren, ze uit te dagen, ze stil te laten staan, door in gesprek te gaan, door mee te doen, door te vertellen, te laten zien, te (laten) ervaren. Alles wat past of passend kan zijn om datgene te verkennen waarvoor we in gesprek zijn. Met als gedachte:

loesje-stilstaan-01

Soms is een stapje terug het begin van een aanloop!

Successfully happy: geluk en succes zijn met elkaar verbonden. Als ik gelukkig ben is de kans op succes(vol) groot, en andersom ook.

Hoe word jij ‘succesfully happy’?

Ik begin met het onderdeel Successfully en focus op vaardigheden. Naast de ‘harde vaardigheden’, zoals (vakinhoudelijke) kennis, zijn er ‘mensen vaardigheden’ (de ‘Soft Skills’). Deze zijn essentieel als het gaat om succesvol te zijn. Immers:

  • Elk idee kan alleen succesvol worden wanneer we het effectief communiceren met de juiste mensen.
  • Door jezelf (subtiel) te laten zien aan de juiste mensen kan jouw kennis en kunde pas gewaardeerd worden.

Vanuit een eigen inventarisatie en onderzoek naar wat als ‘soft skills’ gezien kan worden kwam ik bij een blog van Lei Han. Dat is de basis geweest voor een verdere bewerking die je hieronder leest.

Haar start betreft een verdeling van Soft Skills in Zelfmanagement vaardigheden en Mensen vaardigheden.

Een ‘Soft skill’ is

Voor een ‘soft skill’ zijn er drie voorwaarden:

1. de beoordeling van jouw vaardigheid in een bepaalde Soft Skill is niet zwart en wit. Hoe effectief je bent met een Soft Skill hangt onder meer af van jouw emotionele toestand, van externe omstandigheden, van de aard van de mensen waarmee je omgaat. Kortom de context. Dit is anders dan bij ‘hard skills’, zoals kennis van wiskunde, waar de betekenis van een cijfer altijd hetzelfde is.

2. De betreffende vaardigheid is waardevol voor elke werkomgeving of privé situatie. Soft skills hebben betrekking op je innerlijke kracht en je persoonlijke effectiviteit. In elke omgeving waarin je met mensen te maken hebt zijn deze vaardigheden waardevol.

3. De vaardigheid vraagt een continue ontwikkeling. Je kan een bepaald niveau bereiken en je komt altijd nieuwe situaties of mensen tegen die je vaardigheid uitdagen en je daarmee aanzetten om meer te leren.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluslinkedinmail